Haasteesta innostuneena Fredman tarttui tilaisuuteen auttaa Finnairia kunnianhimoisessa tavoitteessaan puolittaa kertakäyttömuovin käyttö neljässä vuodessa. Läheisessä yhteistyössä Finnair Kitchenin tiimin kanssa syntyi innovatiivinen kartonkinen ateriavuokakonsepti, joka mahdollisti tavoitteen saavuttamisen etuajassa.
Lentotarjoilussa yleisimmin käytetyille pakkausmateriaaleille, alumiinille ja muoville, on maailmanlaajuisesti etsitty ja kehitetty vastuullisempia korvaavia materiaaleja jo vuosia. Kartonki on varteenotettavin vaihtoehto, mutta käyttöolosuhteiden ja vastuullisuuden vaatimukset asettavat sille monenlaisia haasteita.
Fredmanin ja Finnairin yhteistyö uudenlaisen, kartonkipohjaisen lentotarjoilun pakkausratkaisun kehitystyössä oli yhdistelmä yhteistä tahtotilaa ja ketteryyttä sekä siitä syntynyttä visionääristä innovatiivisuutta.
“Vuoden 2018 alussa asetettu neljän vuoden tavoite kertakäyttömuovin määrän puolittamisesta saavutettiin etuajassa, vuoden lopun sijaan jo kesällä 2022. Uudet ateriavuoat ja niiden poikkeuksellisen ketterä tuotekehitys mahdollistivat tämän osaltaan”, kertoo Finnair Kitchenin toiminnasta vastaava johtaja Marika Nieminen.
Tiukat vaatimukset uudenlaiselle kartonkipakkaukselle
Täysin uudenlaisen, vastuullisemman pakkauskonseptin tuotekehityksessä ratkaistavia haasteita riitti.
Finnairin uusien ateriavuokien tuli kestää ruoanvalmistuksen kokonaisketjun kaikki vaiheet äärimmäisestä olosuhteesta toiseen siten, että ruokaturvallisuus säilyy huipussaan. Annosten tulee saavuttaa lentomatkustaja houkuttelevan näköisenä ja oikean lämpöisenä, tyylikkäässä ja tukevassa pakkauksessa. Kartonki joutuu koetukselle.
Tuotekehitysyhteistyö oli luontainen jatkumo aiemmasta hyvästä kokemuksesta
Fredman ja Finnair käynnistivät ensimmäisen yhteistyönsä koronapandemian aikaan. Tuolloin Finnair Kitchen kehitti päivittäistavarakauppaan Taste of Finnair -valmisruokakonseptin, jonka tarjoiluastioina toimivat Fredmanin Comple-kartonkivuoat.
Lentoliikenteen tarpeisiin tämä elintarvikepakkaus ei kuitenkaan sopinut, eikä Finnairin omiin tavoitteisiin riittävää ratkaisua yksinkertaisesti ollut markkinoilta löytynyt.
“Hyvin toiminut yhteistyö jatkui loogisesti Fredmanin kanssa. Meillä oli yhteinen tahtotila löytää uudenlainen, vastuullinen ratkaisu ja arvomme kohtaavat. Finnairin arvoista projektissa toteutuivat erityisen hyvin yhdessä tekeminen, rohkeus ja välittäminen”, Nieminen kuvailee.
Niemisen mukaan Finnair Kitchen pyrkii hankkimaan raaka-aineensa mahdollisimman läheltä, joten yhteistyö vastuullisia raaka-aineita tuotannossaan Rauman tehtaalla käyttävän toimijan kanssa oli luontevaa. Fredman oli vakuuttanut Finnairin toimintaketjunsa varmuudesta jo aiemmin.
Tuotekonseptin laaja testaus välttämätöntä lentokoneiden turvallisuuskriittisessä ympäristössä
Uuden, economy-luokassa käyttöön otetun kartonkivuoan tuotekehitys oli laaja, pieteetillä toteutettu projekti, jossa ratkaisua kehitettiin jatkuvan testaamisen perusteella. Finnairilta kehitystyössä olivat konkretian tasolla mukana Finnair Kitchenin Concept & Category Manager, Lauri Ahonen, ja Finnairin asiakaskokemustiimin kehityspäällikkö Kristos Mavrostomos.
“Tällaisessa kokonaisuudessa onnistumiseen tarvitaan ensin asiakkaan visio. Se oli selkeä: haluttiin vastuullisempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Yhteisestä tahtotilasta lähdimme kehittämään ratkaisua. Alussa tietyllä tavalla vain taivas oli rajana”, kertoo Fredmanin puolelta projektista vastannut kehitysjohtaja Oscar Lindqvist.
Lentokoneiden turvallisuuskriittistä ympäristöä simuloivan testikeittiön uuneissa testattiin kartonkivuokien pakkauskokoja, materiaalin reagointia erilaisiin olosuhteisiin, turvallisia lämmityslämpötiloja ja konseptin toimivuutta lentotarjoilussa.
Erikoislaitteilla 3D-tulostamalla haarukoitiin vuoalle juuri oikea koko ja jotta se voitiin optimoida uunien täyttöä, tarjottimen tila sekä tarjoilukärryjen mittasuhteita ajatellen. Optimaalinen annoksen lämmönsäilyvyys varmistettiin myös näin.
Vuoan materiaali on kartonki, jonka sisäpinnassa on ohut kerros korkeisiin lämpötiloihin lämmittämisen kestävä PET-muovikalvo, joka varmistaa ruokaturvallisuuden.
Prototyypistä toiseen kohti lopullista pakkauskonseptia
Matkalla kohti lopullista pakkauskonseptia siihen tehtiin muokkauksia monesta näkökulmasta ja operatiivisesta tarpeesta. Lindqvistin mukaan prototyyppejä tehtiin runsaasti.
Kylmille tarjottaville oli jo aiemmin yhdessä kehitetty oma tarjoilurasiansa. Kun sitä testattiin erilaisten annosten tarjoilussa, huomattiin tarve paremmin kosteutta ja öljyä sietävälle pinnoitteelle. Lämpimien ruokien vuoassa puolestaan Finnair Kitchenin tiimi havaitsi tarpeita muokata sekä ruoka-annosten että itse annosvuoan kokoa lämmitystesteissä. Muuttuvia tekijöitä riitti.
“Matkan varrella on ajoittain ollut luomisen tuskaakin, mutta tiimin sitoutuneisuus ja yhdessä oppiminen varmistivat jatkuvan kehityksen ja eteenpäin menemisen. On palkitsevaa huomata, että yhdessä on saatu aikaan jotain, jolla on vaikutusta ja merkitystä”, Nieminen kuvailee projektin luonnetta.
Uudesta pakkauskonseptista muitakin hyötyjä kertakäyttömuovin vähenemisen lisäksi
Finnair on kertonut, että sen operatiivisesta toiminnasta syntyneen muovijätteen määrä väheni yli puolella tavoitejakson aikana.
Uudenlaiset, matkustamotarjoilussa käytettävät kartonkivuoat syrjäyttivät aiemmin enemmän käytetyn muovin ohella myös merkittävän määrän alumiinia, kahdessa kohtaa kokonaisketjua.
Lisäksi vuoat ovat kevyempiä, kooltaan tilatehokkaampia ja astioiden tiskaamisen tarve väheni merkittävästi. Ympäristönäkökulmasta uusi vaihtoehto siis toi kertakäyttömuovin määrän vähenemisen lisäksi muitakin hyötyjä.
Niemisen mukaan olennaista oli, että kartonkivuoka räätälöitiin kestämään vaativat olosuhteet halki koko ketjun valmistuksesta jätteenkäsittelyyn, asiakas ja henkilöstökokemus koko ajan huomioiden.
Jatkuvan kehittämisen kautta uusiin vastuullisuustavoitteisiin
“Finnairin vastuullisuustyö jatkuu kohti seuraavia, vuoden 2025 tavoitteita. Vastuullinen toiminta on juurtunut kulttuuriimme, osaksi päivittäistä tekemistä”, Nieminen kertoo.
Kehitystä ja tuloksia haetaan jatkuvan parantamisen kautta, kuten Fredmanillakin. Yritysten yhteisenä projektina parhaillaan käynnissä on kartonkisiin vuokiin integroidun kannen kehitysprojekti.
“Lentoliikenteen kokonaiskestävyyden osalta työtä riittää merkittävien päästövähennysten antaessa vielä odottaa itseään”, sanoo Nieminen. Hän jatkaa: “Vaikka lentämisen päästöjen vähentäminen onkin kaikkein tärkeintä, Finnair haluaa olla kaikilla muillakin vastuullisuuden osa-alueilla mahdollisimman hyvä.”
Jaettu, arvopohjainen visio vastuullisuudesta ja siihen liittyvän jatkuvan kehittämisen tarve synnyttävät todellisia innovaatioita.